Aerobik w ciąży

Większość kobiet po ciąży boryka się z nadwagą. Niekiedy nadmiar zbędnych kilogramów jest na tyle duży, że niezbędne jest podjęcie trudów odchudzania, tj. diety i/lub aktywności fizycznej (treningu redukcyjnego).

W dzisiejszej publikacji pragniemy przedstawić najefektywniejszą i najczęściej polecaną formę aktywności fizycznej dla kobiet z nadwagą, a mianowicie – aerobik.

Aerobik – forma ćwiczeń zasługująca na wyróżnienie

Wyróżnić możemy wiele form ćwiczeń, które pozwalają na szybką i efektywną redukcję wagi. Jedną z takowych, bez wątpienia jest aerobik. Ćwiczenia aerobowe, zwane również tlenowymi to jedno z najskuteczniejszych rozwiązań na nadwagę.

Ćwiczenia aerobowe – zasady

Podstawową zasadą ćwiczeń aerobowych jest to, że mają charakter ogólnorozwojowy. Oznacza to, że podczas jednej sesji treningowej, angażujemy wiele grup mięśniowych (zarówno małych, jak i dużych).

Niezwykle ważnym jest również to, aby trening był realizowany przy dostosowanej intensywności. Ogólna zasada zakłada, że intensywność aerobiku musi być większa niż 60% i nie mniejsza niż 85% maksymalnego tętna danej jednostki. Jedynym odstępstwem od tej zasady są przygotowania (dotyczą osób, które do tej pory prowadziły siedzący tryb życia).

Bardzo istotne jest również to, aby ćwiczenia realizowane był przez okres czasu dłuższy, aniżeli 20 minut. Dzięki temu, rozpocznie się proces spalania tkanki tłuszczowej (organizm pozyskuje energię z tłuszczu dopiero po kilkunastu minutach intensywnego wysiłku).

Formy aerobowe, czyli ogromny wybór

Osoba, która rozpoczyna odchudzanie stoi przed ciężkim wyborem. Zarówno mnogość jadłospisów, jak i zróżnicowanych form ćwiczeń nie ułatwia wyboru. Podobnie jest z aerobikiem, który można realizować w kilkudziesięciu różnych wariantach.

W momencie kiedy korzystamy z klubu fitness – problem rozwiązuje się samoistnie, gdyż oferta dostosowywana jest indywidualnie przez instruktora. Inaczej sprawy się mają w przypadku, gdy pragniemy realizować zestaw ćwiczeń na własną rękę. Wówczas to warto zaopatrzyć się w pulsometr i na podstawie niego dostosować zarówno formę, jak i jej intensywność.

Warto przy tym zauważyć, że dobór formy aerobowej powinien opierać się także na zdolnościach fizycznych danej jednostki, wieku oraz budowie ciała.

Reasumując, fitness (aerobik) to doskonała forma na redukcję wagi. Nie mniej jednak – koniecznym jest dobór odpowiedniego zestawu (typu) ćwiczeń, by zmaksymalizować efekty odchudzania.

Dla kobiet w ciąży – aqua aerobik
Najczęściej rekomendowaną formą aktywności fizycznej dla kobiet jest aqua aerobik, czyli zestaw ćwiczeń, które realizowane są w wodzie. To metoda nie obciążająca stawów i nie powodująca zbyt dużych obciążeń dla organizmu. A przy tym – niebywale skuteczna. 45-minutowa lekcja aqua aerobiku może skutkować spaleniem nawet 500 kcal.

Aqua aerobik można realizować w pojedynkę (korzystając z gotowych planów treningowych/filmów instruktażowych) lub w grupie (zajęcia realizowane są na krytych pływalniach).

To rozwiązanie ma jedną wadę – wysokie koszty. Wszakże, inne formy aktywności fizycznej (bieganie, jazda na rowerze, jazda na rolkach) nie generują w praktyce żadnych kosztów. Przy aqua aerobiku zmuszeni jesteśmy do skorzystania z basenu. Karnet 15 wejść (trening co drugi dzień) to koszt oscylujący w granicach 150 złotych. Dla wielu Pań może to być zbyt duże obciążenie finansowe.

Kiedy zacząć ćwiczyć po ciąży?

Aerobik wydaje się być formą aktywności fizycznej skrojoną na miarę. Nie mniej jednak, nie zaleca się realizować planów treningowych zbyt szybko. Otóż, wskazany jest przy najmniej 3-4 tygodniowy wypoczynek po porodzie, który umożliwi nam pełną regenerację.

Istnieją również inne teorie, które propagowane są między innymi przez orędowniczkę fitnessu w Polsce – Annę Lewandowską. Zakładają one, że ćwiczyć należy przez całą ciążę. To jednak zalecamy konsultować ze swoim lekarzem prowadzącym. Wszak, zbyt intensywna aktywność może być niewskazana.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *